Empathie en ondersteuning
In de serie “Bouwen aan een succesvol team” kijken we deze maand naar empathie en ondersteuning.
Empathie is het vermogen om de zienswijze en gevoelens van anderen te begrijpen en te waarderen. Empathie draagt bij aan een sfeer van vertrouwen en verbinding binnen het team. Het speelt ook een belangrijke rol bij het bieden van ondersteuning aan teamleden en het bevordert op die manier een positieve werkomgeving. We zullen eens bekijken hoe empathie en ondersteuning kan bijdragen bij het succes en welzijn van de teamleden en zo een niet te missen onderdeel is van het bouwen aan een succesvol team.
De kracht van empathie.
We hebben al eerder een blog gewijd aan effectieve communicatie. Empathie is de sleutel tot effectieve communicatie en is cruciaal voor het onderhouden van de relaties binnen een team.
Door de gevoelens en zienswijze van anderen te erkennen en te begrijpen kun je anders reageren en conflicten vermijden. Doordat teamleden zich begrepen en gehoord voelen helpt dit bij het opbouwen van het onderlinge vertrouwen. En vertrouwen is weer essentieel voor een succesvolle samenwerking.
Empathie stelt je bovendien in staat om creatievere oplossingen te vinden voor de uitdagingen die op een team afkomen. Door de verschillende zienswijzen van de teamleden actief in te zetten ontstaat er een beeld vanuit meerdere invalshoeken en zijn oplossingen beter te zien en vaak minder voor de hand liggend. Door rekening te houden met de gevoelens die spelen in een team ontstaan er oplossingen die door het hele team gedragen kunnen worden.
Ook onderlinge en onderliggende oorzaken van uitdagingen komen zo aan de oppervlakte. Hierdoor kan altijd aan een effectieve oplossing worden gewerkt.
Wanneer teamleden zich gehoord en gewaardeerd weten is bijna geen uitdaging te groot, sterker nog het ontbreken van uitdagingen zal dan eerder als verlammend worden ervaren.
Ondersteuning in teams.
Ondersteuning betekent meer dan gewoon “er zijn voor elkaar”. Ondersteuning is een actief proces, je draagt daadwerkelijk bij aan groei en welzijn van elkaar.
Hiervoor is het belangrijk dat je een luisterend oor hebt wanneer teamleden met uitdagingen worden geconfronteerd. Wees bereid te luisteren en mee te denken aan oplossingen die passen bij de zienswijze en gevoelens van je teamleden en ook bij de missie van je team.
Door samen te werken aan projecten kun je de verantwoordelijkheden delen. Hierdoor ervaren teamleden dat ze op elkaar kunnen rekenen en wordt de werklast eerlijk verdeeld.
Ondersteun je teamleden door professionele ontwikkeling aan te moedigen, biedt ze kansen voor training en groei en ondersteun hun (carrière) doelen.
Besef dat elk teamlid uniek is, respecteer de verschillen in het team. Hierdoor ontstaat een inclusieve en diverse werkomgeving. Door het geven van positieve feedback en erkenning van de teamleden wordt de motivatie verhoogt en krijgen de teamleden een groter gevoel van waardering
Voordelen van empathie en ondersteuning.
Het bewust ontwikkelen van empathie en ondersteuning heeft binnen team veel voordelen. Uiteraard wordt de teameffectiviteit verhoogt, wanneer teamleden elkaar begrijpen, waarderen en ondersteunen wordt beter samengewerkt en worden doelen eerder bereikt. Sterker nog, vaak zijn meer en hogere doelen bereikbaarder dan ooit voorzien.
Door er actief voor elkaar te zijn, elkaar te begrijpen en te waarderen vermindert de stress binnen een team en worden burn-outs voorkomen. Het zorgt voor een positieve bedrijfscultuur en daardoor willen mensen juist bij deze teams horen. Klanten ervaren dit ook, een betere en positieve reputatie trekt klanten aan.
Tot slot.
Empathie en ondersteuning zijn geen optionele extra’s binnen teams, eerder essentiële bouwstenen! Het koesteren van deze waarden leidt tot veerkrachtige en effectieve teams die in staat zijn om uitdagingen aan te gaan en hun doelen te bereiken. Dus, laat empathie en ondersteuning de drijvende kracht zijn achter groei en prestaties van jouw team!
Let’s Qynnect.